Info- og aktivitetshæfte om menneskerettigheder

Info- og aktivitetshæfte om menneskerettigheder

Aktiviteten har til formål, at eleverne opnår kendskab til menneskerettigheder og Menneskerettighedsdeklarationen – gennem diskussion, argumentation og samarbejde.

En verden til fælles

En verden til fælles

Tag dine 7.-9. klasser med til Tanzania og giv eleverne en forståelse af klimaforandringernes konsekvenser for børn og unges liv og fremtid. Materialet tager udgangspunkt i Verdensmålene og styrker elevernes demokratiske medborgerskab og handlekompetence.

Lær om forbrugets klimaaftryk og bliv udfordret til mere klimavenlige vaner

Lær om forbrugets klimaaftryk og bliv udfordret til mere klimavenlige vaner

Undervisningsmaterialet Bliv Klog På Klimavenlige Vaner – En hverdag med mad, tøj og elektronik zoomer ind på tre af de helt store forbrugskategorier. Ændring af adfærd og vaner er nødvendig for at sikre et mere bæredygtigt forbrug. Forløbet giver kendskab til forbrugets klimaaftryk og udfordrer til at rykke på vores adfærd i hverdagen.

Global Goals Programme for STX

Global Goals Programme for STX

Global Goals Programme styrker stx-elevers forståelse af, at de selvstændigt og dybdegående kan arbejde aktivt med verdensmålene og udvælge, anvende og kombinere deres faglighed og tilhørende metoder i arbejdet med reelle problemstillinger.

Lær om madens vej fra jord til bord – og tilbage igen

Lær om madens vej fra jord til bord – og tilbage igen

Det fællesfaglige undervisningsforløb – Klima på Menuen - sætter fokus på, hvad madens klimaaftryk er, hvad madspild er, og på de ressourcer, der findes i madaffald. Materialet består af tre forskellige hæfter med hvert sit tema samt et introduktionshæfte.

Katalog om bæredygtighed til strategi- og undervisningsbrug

Katalog om bæredygtighed til strategi- og undervisningsbrug

I kataloget ’Kompetent til bæredygtighed II’ kan du finde inspiration fra andre skolers arbejde med bæredygtighed og hente brugbare redskaber til din undervisning.

Minisimulering af forhandlinger i FN

Minisimulering af forhandlinger i FN

Få besøg af FN-forbundets skoletjeneste, der leder et rollespil 'Mini Model United Nations, som giver eleverne forståelse for verdens udfordringer og internationale forhold gennem simulering af forhandlinger i FN.

Sæt fokus på ligestilling og rettigheder

Sæt fokus på ligestilling og rettigheder

Undervisningsmaterialer udviklet i relation til Operation Dagsværks kampagne og projekt 2021. Materialerne er målrettet fagene samfundsfag og historie og handler om ligestilling mellem kønnene i et nationalt- og globalt perspektiv og giver et historisk blik på sexualmoral og en god indgang til at arbejde med Verdensmålene.

Læs, hyg og lær om Verdensmålene

Læs, hyg og lær om Verdensmålene

Med Victoria & Verdensmålene kan børn på 9-12 år og deres forældre og lærere få en god læseoplevelse om Verdensmålene - og samtidig lære en masse om målene og deres betydning. Serien udvides løbende med nye titler og spændende undervisningsmaterialer med kreative digitale værktøjer.

Freds- og konfliktspillet

Freds- og konfliktspillet

Lad eleverne forhandle i en ustabil verden, der kalder på fred og bæredygtige løsninger. I det store rollespil overtager eleverne ansvaret for et fiktivt land og skal træffe svære beslutninger om velfærd, pandemi, militante modstandsgrupper m.m.

Lær om verdensmålene med en spændingsmættet historie

Lær om verdensmålene med en spændingsmættet historie

Læs om klimaforandringer og fordeling af planetens ressourcer med en tempofyldt historie, der også fortæller om søskendebånd, håb og modet til at kæmpe mod alle odds.

Arbejd med kreative løsninger på vandmangel

Arbejd med kreative løsninger på vandmangel

Med udgangspunkt i filmen There will be water om en visionær ingeniørs arbejde på at løse verdens vandproblemer vil eleverne kaste sig ud i selvstændigt arbejde om at skaffe rent vand.

Lær om Verdensmålene i historie

Lær om Verdensmålene i historie

Test din viden om Verdensmålene, udfordr dine elevers forståelse af kolonialiseringen af Afrika, diskuter ligestilling i Danmark og oplev en flygtningelejr med Virtuel Reality.

Lær om ligestilling og unges identitet i Peru

Lær om ligestilling og unges identitet i Peru

Få et indblik i aktuelle og centrale samfunds- og kulturforhold i Sydamerika herunder ligestilling, uddannelse, religion og rettigheder gennem interviews af unge peruvianere og medarbejdere i Amnistía Perú!

Lav jeres egen para-olympiske lege

Lav jeres egen para-olympiske lege

Hvordan dyrker man idræt, hvis man sidder i kørestol? Lær om teknikken bag para-atletik og lav jeres eget para-olympiske lege. Bliv udfordret på dine forestillinger om handicap ved at dykke ned i para-atletikkens verden.

Identitet og normalitet: ung med handicap

Identitet og normalitet: ung med handicap

Hvad vil det sige, at være ung med handicap? Lær om livet som ung med handicap i Uganda, Danmark og verden og bliv udfordret på dine forestillinger om, hvad det vil sige at leve med et handicap.

Handicap og Verdensmål – hvad er nu det?

Handicap og Verdensmål – hvad er nu det?

Lær om - og bliv udfordret på dine forestillinger om - hvad det vil sige at leve med et handicap. Dyk ned i en interessant debat om handicap, stereotyper, retorik og tilgængelig og stift bekendtskab med en række unge mennesker med handicap fra Uganda.

Skal dine elever være Globale Medborgere?

Skal dine elever være Globale Medborgere?

Hvad betyder de 17 verdensmål egentlig for os herhjemme? Hvorfor lærer danske unge om unges problematikker i Peru? Lær om FN, de 17 verdensmål og hvorfor en tryg uddannelse er vigtig i både Danmark og Peru. Gennem denne informative og interaktive workshop vil jeres elever blive klogere på, hvordan de kan arbejde med verdensmålene - og hvorfor netop de kan gøre en forskel for en bæredygtig verden.

Start samtalen om kvalitetsuddannelse og ligestilling

Start samtalen om kvalitetsuddannelse og ligestilling

Start samtalen om kvalitetsuddannelse og ligestilling gennem dit sociologiforløb! Undervisningsmaterialet belyser aktuelle samfundsdebatter om køn, normer og ligestilling i Peru og Danmark. Det hele sættes i perspektiv til verdensmål 4 og 5 for at skabe en global sammenhæng.

Digitale Vendespil - DER ER HÅB

Digitale Vendespil - DER ER HÅB

Eleverne skal bruge digitale vendespil som deres formidlingsform. Med udgangspunkt i historier om verdens udvikling, skal de skabe et kreativt digitalt vendespil med billeder, tekst og lyd. Elevernes vendespil skal være med til at sprede håb og give lyst til at skabe forandring hos dem, der spiller spillet.

Lav en tegneserie - DER ER HÅB

Lav en tegneserie - DER ER HÅB

Eleverne skal bruge tegneseriemediet til at formidle deres viden om FN’s Verdensmål og håbet for fremtiden. Eleverne bestemmer selv om deres tegneserier skal være håndtegnede eller digitale.

Spil Verdensmålsfisk

Spil Verdensmålsfisk

I Verdensmålsfisk er det normale sæt kort byttet ud med specielle Verdensmålskort. Hvert af de 17 stik består fire kort, et stik til hvert Verdensmål. På de fire kort, der udgør ét stik står beskrivelsen af fire udvalgte delmål. Spillereglerne er som i det klassiske spil Fisk.

Citater - DER ER HÅB

Citater - DER ER HÅB

I flere af artiklerne fra Verdens Bedste Nyheder møder eleverne citater, som danner grundlag for dette forløb. Udover citaterne fra avisen skal eleverne også arbejde med kendte citater, samt formulere deres helt egne citater. Eleverne skal formidle deres håb, holdninger, tanker og viden om Verdensmålene og verdens udvikling igennem citater.

En podcast om verdens udvikling - DER ER HÅB

En podcast om verdens udvikling - DER ER HÅB

Podcasts er de senere år blevet meget populære, også blandt unge. I dette forløb er emnet for podcasten FN’s Verdensmål. Eleverne skal producere podcasts, der bidrager med deres perspektiver på, hvordan vi skaber en bæredygtig verden. Eleverne skal berette om muligheder, der kan være med til at sprede håb og drømme for vores fælles fremtid.

Hack et Ludospil - DER ER HÅB

Hack et Ludospil - DER ER HÅB

I dette forløb skal eleverne hacke det kendte Ludospil. De tager det klassiske Ludo og gør det til deres helt eget. Eleverne skal bruge deres viden om Verdensmålene til at skabe et spil med faglig viden og legende læring, der kan bidrage til at andre lærer om de 17 mål.

Spred budskabet med gadekunst - DER ER HÅB

Spred budskabet med gadekunst - DER ER HÅB

Eleverne skal her formidle deres drømme og perspektiver om en bæredygtig verden gennem gadekunst. Motiverne, som de skal male med gadekridt, skal fortælle om muligheder og være med til at sprede håb og drømme for vores fælles fremtid.

Lav en animationsfilm - DER ER HÅB

Lav en animationsfilm - DER ER HÅB

Annimationsfilm gør det muligt at fortælle sin historie kreativt. De svære emner bliver nemmere at forstå og formidle. Samtidig hjælper animationerne til at fange modtagerens opmærksomhed. Med udgangspunkt i avisen og de to animationsfilm “FN´s verdensmål - animationsfilm” og “Project Everyone 'We Have a Plan” skal eleverne selv producere en animationsfilm, der formidler deres viden om FN’s Verdensmål og håbet for fremtiden.

Mål verdensmålene

Mål verdensmålene

Lær om Verdensmålene i geografi og naturgeografi og kom vidt omkring i verden; Fra Congo og Stillehavet til Danmark.

Tag handling på Verdensmålene

Tag handling på Verdensmålene

SammenOmVerden er et digitalt innovationsorienteret forløb om global udviklingspolitik og Verdensmålene, som støtter eleverne til at blive handlekraftige verdensborgere gennem case-orienterede tekster.

Præsenter Verdensmålene digitalt

Præsenter Verdensmålene digitalt

Skab kreative, digitale præsentationer med Verdensmålene i fokus. Skoletube har samlet inspiration fra Verdentimens mange partnere og lavet trin for trin vejledninger til arbejdet med den digitale leg og læring og digitale præsentationsværktøjer.

Bliv klogere på urbanisering

Bliv klogere på urbanisering

Forløbet tager udgangspunkt i verdens slumområder og præsenterer urbanisering både i et historisk og et nutidigt perspektiv. Arbejd med bæredygtige byer og byudvikling på tværs af tid og rum.